fredag 16. november 2012

Kobberfat med historie



























































Har du fulgt Kaspara-bloggen en stund, vet du at faren min var sjømann og at jeg vokste opp på en litt Pippi langstrømpeaktig-måte. Vel, jeg hadde ikke en sekk med gullpenger og var heller ikke overlatt til meg selv, men jeg var stadig på de sju hav og gikk i havn på alle mulige spennende steder på kloden.
Kobberbrettet som er kommet ned fra loftet i disse dager husker jeg godt ble handlet i Syria eller kanskje jeg skal si i syrisk farvann. Det var nemlig i blant  slik at de store tankbåtene pappa var kaptein på la til et stykke fra land. Det betydde ikke at det ikke ble muligheter for  shopping om noen av mannskapet skulle ha slike abstinenser. Det ble simpelthen laget butikk i en av lugarene ombord. I dette tilfelle kom syriske menn i egne små båter  ut til skipet og hadde med vakre orientalske tepper, gullkjeder, kasser fulle av skilpadder, nasjonaldukker, duker og i dette tilfelle store rause kobberfat.
Pappa og mamma syntes kobberfatene var stilige og handlet et, mens jeg fikk dukker i nasjonaldrakter og en bitteliten skilpadde. Skilpadden ble hetende Banjas etter byen vi lå i nærheten av.
Jeg hadde slettes ikke lyst på den, men pappa var en luring. Han hadde gjerne hatt rene dyreparken hjemme og sa begeistret "Tenk så gøy å ha et kjæledyr ingen andre i gata har og tenk så gøy å vise den til venninnene dine!" Det var bra nok argumenter for en åtteåring. Den første måneden som skilpaddeeier hadde det nye kjæledyret mitt og jeg ikke nærkontakt. Jeg øvde meg opp til å røre forsiktig på skallet med en finger, skumle saker! Vel hjemme i Norge igjen hadde Banjas og jeg funnet tonen, og han ble en følgesvenn til jeg var rundt 16 år. Hver vinter lå han i dvale bak skrivebordet mitt og dukket salatsulten opp da våren gjorde sitt inntog.
Kobberbrettet som foreldrene mine handlet den gang for lenge siden var mindre interessant den gang. Da moren min flyttet i leilighet for rundt ti år siden og kvittet seg med mange ting overtok jeg brettet. Til nå har det ligget på loftet men i disse renessansetider for kobber, ble  interessen for brettet vekket. Jeg måtte bare prøve å se hvordan det ble med et lite bord under seg.
Jeg synes det skled godt inn jeg, og om det ikke alltid vil stå framme er det veldig kjekt å ta fram når vi har gjester.

På tampen vil jeg ønske alle de nye følgerne som har dukket opp de siste dagene velkommen!
Gøy at du vil følge Kaspara-bloggen!

Fredagen er her, folkens! Herlig!
Ønsker deg en finfin helg!



27 kommentarer:

  1. Forleden fant jeg finfint sengetøy i oransje og lilla på en bruktbutikk. Skikkelig fin 70talls feeling i det - og fargene fikk meg til å tenke på bloggen din. Den er kjempefin!

    God helg, flinke damen :)

    SvarSlett
  2. This cooper table/tray is fantastic, I like the moroccan feel it gives. And I just have to say I love the coral/peach color of your chair :)

    Hurrah for Fridays ;)

    SvarSlett
  3. Hei Monica
    Tusen takk for hilsen og søte ord! Så artig at du fant dette glade sengetøyet! Det er ikke flust med dem lengre.
    Fin helg til deg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
  4. Så fint det ble med konberfatet som bord!! :) Jeg ønska meg alltid skilpadde da jeg var mindre,men vi hadde vel igrunn nok dyr på gården :) God helg til dere! KLEM.

    SvarSlett
  5. Åå, for en herlig historie bak fatet, og ikke minst, et nyydelig fat!!!

    SvarSlett
  6. Det är jättefint!! Wow så vackert hem.

    SvarSlett
  7. Så artig å høyre om din barndom som var langt i frå A4. Koparfatet er kjempestilig og så er det jo ekstra morsomt når det følger med så gode minner:-)
    God helg!
    Klem

    SvarSlett
  8. Elsker den fine historien du forteller - da ble fatet veldig vakkert :)

    SvarSlett
  9. Fatet er dødsfint, for å bruke guttas språk!!! Utrolig gøy med den historien bak:) Passer så fint til fargeskalaen din, i kombo med tre. Ønsker deg fin fredag!

    SvarSlett
  10. God kveld Kaspara,
    Spennende historie fra ditt Pippiliv! Jeg ser for meg alt sammen, spesielt skilpadden bak skrivebordet! Jeg er redd for det meste av dyr, og hadde ikke klart å ha en skilpadde på rommet mitt, hihi! Så gøy at du skal være med på julemarked! De fine juletingene dine er jo perfekte på et julemarked! Skulle gjerne vært innom der, men er alene med barna den dagen, så jeg tror ikke jeg får det til. Lykke til i alle fall! Og ha en strålende helg! Vi har en travel helg (bortsett fra i kveld), med jobbing, fotballcup, bursdagsfeiring og fest. Hils familien! Klem fra Anne.

    SvarSlett
  11. Oi, for en gøyal historie! Visste ikke at du var oppvokst på de syv hav! Bra at faren din var litt mer tilstedeværende enn Pippe sin i alle fall! Og grattis med Blafre-marked: Det ser kjempekoselig ut! Tipper du sklir rett inn. :-D

    SvarSlett
  12. Du er en god historieforteller! Og kopperfatet er skikkelig fint.Mannen min bodde i India som barn, og familien hadde med en haug med Indiasaker hjem, som figurer i bein og tre, små utskårne bord og lamper, messing osv.osv. I mange år så jeg på denne arven som litt brysom, men i det siste har de liksom fått en litt annen glans. Ikke minst kanskje de elegante fuglene i bein. Du har ytterligere minnet meg på det. Og mens jeg er her inne, jeg har blogglotteri....

    SvarSlett
  13. God morgen Kaspara! Herlig historie og pussig nok passer det veldig bra til det jeg jobber om dagen, nemlig: "Fargerike sjømannsminner". Det kobberfatet synes jeg passet ypperlig inn i stuen, det må du bruke masse - og historien er jo så fin. Ting&historier = god underholdning, alltid! Ellers hektisk tilværelse for mitt vedkommende. I morgen skal jeg jobbe i din by og senere på dagen skal vi feire gamle tante som ble 90 år på onsdag. Hele slekta skal samles til stort kalas. Håper vi sees før jul. Sender deg en mail en dag. Jeg skal ta litt fri i desember og da hadde vært hyggelig om du hadde tatt en tur til vårt raritetskabinett. Klem fra M

    SvarSlett
  14. Så fint! Koselig historie
    ha en fin helg
    klem Hege

    SvarSlett
  15. Veldig stilig brett, og en helt fascinerende oppvekst! God helg til deg :)

    SvarSlett
  16. Liker å høre historiene dine fra tiden da du var med faren din i de syv hav. :) og kjempemorro at du fant frem fatet i disse kobbertider. :) Det passet jo flott som bord! :)
    God helg til deg kjære Kaspara!
    klem

    SvarSlett
  17. your photos are breathtaking in pink...I am adding you to my blog roll..we need to share you lol

    SvarSlett
  18. Wow for en eksotisk oppvekst, ikke rart du har blitt så fargerik :-) Fint brett og fin stol (må innrømme at jeg har hermet å kjøpt samme farge) blir sååå inspirert av deg, takk for at du blogger!!!

    SvarSlett
  19. Morsomlesing dette. Dagmammaen min hadde skilpadde og æ va livredd den etter første møte da æ trudde det va en stein helt til den begynte å bevege sæ :) Etter at vi fikk barn smuglet æ med et par små søte skilpadde i veska fra Spania ( jada ..æ vet det ikke e lov) De levde dessverre ( eller kanskje heldigvis ikke så lenge) Litt av et arbeid det der skilpadde i akvariumprosjektet...

    SvarSlett
  20. fin historie og nydelig fat, og som alltid - fiiiine bilder :)
    God søndag!

    SvarSlett
  21. En historie til å bli glad av, og et brett å titte begeistret på. Det var kjempefint, rett og slett! Kobber er så lunt og godt, og gjør virkelig noe med stemningen.

    Og så artig med skilpadde! Jeg hadde faktisk veldig lyst på skilpadde i min ungdom, men så var jeg kanskje litt spesiell.

    Riktig god søndag til deg, Kaspara!
    Klemmer fra Fransen :)

    SvarSlett
  22. Hej Hej fra Danmark
    Prøv at se mit maleri på min blog. Der har jeg malet et maleri, hvor den kære abe indgår... Altså den abe du har hængende i din lampe. Mange hilsner herdra

    SvarSlett
  23. Å, så godt det var å stikke innom deg igjen Kaspara! Her var så mange nydelige bilder, og "Pippi"-historiene må jeg alltid lese høyt for Herr Glede. Digger deg!

    SvarSlett
  24. Så kjekt å lese om den spanande barndomen din :) Og så godt at du og Banjas vart gode venar til slutt :)
    Dette fatet/bordet var heilt fantastisk flott, og særleg når det er knytt slik historie til det.
    Ha ein fin novemberdag :)
    Klem, KristiN

    SvarSlett
  25. Hei Kaspara- herlig historie fra din barndoms-Pippi-tilværelse:) Tenk - en skilpadde som kjæledyr - litt annerledes en en Frøya og en Josefine!
    Syns kobber-brett-bordet også passet inn fint hos dere - smart med slike ekstrabord!

    Ha en fin ny uke - alle dere!

    Klem fra Bente.

    SvarSlett
  26. Herlig historie om ën eventyrlig bardom :) God uke- nydelig fat!!

    SvarSlett