søndag 25. november 2012

Leve dorullen og enkel DIY























































Dorull-hylstere har vært et yndet verdiløst jule-materiale i skoler, barnehager og hjem i mange tiår. Hvem har vel ikke laget en dorull-nisse i sitt liv?
Selv synes jeg doruller lignende kransekakepynt er herlige og lekre. Man trenger bare noen tomme doruller, litt silkepapir, limstift, litt tråd og kanskje noen fine glans eller annen pynt.
Så enkelt kan det gjøres;
1. Legg flere lag glanspapir på bordet (tror jeg prøver med tre lag jeg)
2. Klipp strimler i endekantene
3. Lim fast midtre del til do-rullen.
4. Knyt en tråd i hver ende samt en opphengstråd
5. Pynt med glans eller noe annet fint.

Jeg har ikke laget slike selv før, men har tenkt til å gjøre det en av dagene. Den lyselilla varianten fant jeg i en bruktbutikk i Gøteborg for noen år siden, og den andre lekre ferskefargede har ligget i en inspirasjonsperm lenge. Det viste seg å være Åshild bak bloggen Prydelig som står bak denne.

Jeg sier bare; LENGE LEVE DORULLEN og ha en strålende søndag!



10 kommentarer:

  1. Herlig bruk av dorullen! :) Jeg bruker mine tomme til oppbevaring av usb kabler! ;) Men ser nå at de kan godt funke som julepynt! :) Fin søndag til deg!

    klem

    SvarSlett
  2. Det er greit å få hjelp til ideer og inspirasjon fra andre. .Ha en fin Kveld.Klem.

    SvarSlett
  3. Så himla fine! Spesielt den lilla med rød nisse på!

    Fin søndag til deg :)
    Signe

    SvarSlett
  4. Hei du, din fining:)
    Herrrlig bruk av doruller! Pleide lage sånne til nyttårsaften før....
    ...men ikke like fine som dine kjenner jeg...*hihi*
    Nydelige bilder, ting og farger!:)

    ...og så du så jeg hadde linket til deg i julekurv/hjerte innlegget mitt...
    Håper du synes det var OK da:) Synes du måtte få litt takk for at du minte meg på dem. Ble helt nostalgisk jeg;)

    ...fin gest av deg innlegget under he rom Nydelige Tone også:) Dere er noen go`inger:)

    Sender deg en stor søndagsklem

    SvarSlett
  5. Stilige!! Den ferskenfargede var bare så lekker!! Takk for tips!!
    Fin søndagskveld til deg!
    Klem Siri

    SvarSlett
  6. Knallstilig! Og så dekorativt!
    Fikk plutselig et mer positivt syn på doruller:-)

    Klem

    SvarSlett
  7. Lekkert! Lagde slike i fjor og de er så nostalgiske og moro å lage. Dine var jo utrolig fine :-)

    SvarSlett
  8. Så fint! Tenk at en dorull kan bli så dekorerende! :) takk for gode tips! :):)

    SvarSlett
  9. TAkk for godt tips. Det var en fin ide til pusleaktivitet med barna i adventstida :-)

    SvarSlett
  10. Wow, det var en ny (- og må jeg få legge til), kanskje aller første gang jeg synes dorullpynt har vært FINT! Den ferskenfargede rullen var jo aldeles nydelig! :-) God ide til kommende barnebursdager! Du er god på å dele realistiske DIY-prosjekter, Kaspara. Takk for det! God uke til deg.

    SvarSlett