tirsdag 27. november 2012

Tradisjonsrik julekurv i 2012-drakt









































































































































Jeg liker så godt å bruke de gamle gode formene, la dem surre godt i tidsmaskinen og ta dem ut i ny skrud.
De flettede julekurvene har vi vel alle vært borte i. Jeg forbinder dem med skinnende glanspapir i rødt, grønt, blått, sølv og gull.
Det er ikke noe galt med glanspapir, men det er utrolig morsomt å prøve med noen andre materialer også!
Kurven på bildet er laget av en gammel tapet og offwhite papir fra Ikeas ruller til tegnetavlene.
I høst handlet jeg stempelpute og stempelbokstaver på Papirgalleriet i Oslo, og endelig fikk jeg tatt dem i bruk.
Et tips når du lager slike flettede julekurver og papiret er lite samarbeidvillig og vrir seg; bruk klyper! Det er så mye enklere da. Til hank har jeg brukt utklipp fra en gammel bok igjen.
Jeg er helt sikker på at jeg MÅ lage flere alternative flettede julekurver i kveld, for dette var bare SÅ gøy!

Her i Sandefjord har vi fått et lite lag snø på bakken, og det er bare så lyst og vakkert!
FIN TIRSDAG TIL DEG!

12 kommentarer:

  1. Hvor er det bare fint og hyggeligt ;o)

    SvarSlett
  2. Så gøy å følge med på Kasparas juleverksted, topp inspirasjon, klem fra Wilhelmine.
    (Hm...nå er jeg så senil at jeg lurer på om jeg har lagt inn en kommentar her hos deg før i dag...hi,hi...ja,ja...to er bedre enn èn)

    SvarSlett
  3. Fine! Godt du plukker de frem fra glemselen. Har tenkt å lage noen sånne i år jg også, og de var flotte i den nye prakten:)

    SvarSlett
  4. Nå fikk jeg skikkelig lyst til å sette igang til jul! Du inspirerer! Masse herlige farger og glede!
    Men du, jeg har et spørsmål. Ifjor la du ut en oppskrift på noen veldig gode kuler med havregryn og andre godsaker. De var veldig populære her i huset så jeg vil gjerne lage de igjen. Men jeg finner ikke innlegget. Kan du hjelpe meg?
    Ha en deilig tirsdagskveld!
    Klem, Marlene

    SvarSlett
  5. Så inspirerende å titte inn her! Som alltid!
    Jeg har et spørsmål til deg, Ifjor la du ut en oppskrift på noen veldig gode kuler med havregryn og andre godsaker. De ble en kjempehit her i huset og jeg må lage de igjen! Men jeg finner ikke innlegget. Kan du hjelpe meg?
    Ha en finfin tirsdagskveld!
    Klem, Marlene

    SvarSlett
  6. skal si du er superproduktiv om dagen!
    godt med ferske innlegg fra deg hver dag:)
    du lager nydelige ting i deilige farger, jeg har en kjensla at Kaspara gleder seg til jul.
    Jeg må vaske og rydde kaoshuset mitt - tenk om jeg kunne kose meg med pynting og laging til helgen.
    JULING, var det det du kalte det;))) Snappet opp et fint ord fra Nib-jentene her i går også, en hemlighet= hemlis.
    ganske søtt.

    Så da sier vi Nei til planer i helgen - Tone vil lage julepynt!
    KLEM

    SvarSlett
  7. Du er en utrolig inspirasjonskilde! Jeg synes ikke disse kurvene har vært så veldig fine, men når du har laget de nå er de jo kjempefine!!
    Takk for tipset, kanskje jeg skal lage noen på venninne-være-veldig-flinke-til-å-lage-juleting-verksted-kveld/venninne-drikke-rødvin-sammen-og-bare-tulle-kveld..
    Klem

    SvarSlett
  8. Åååh, herlig nostalgi.
    Vakkert vakkert:)

    SvarSlett
  9. Oi så nydelige bilder og så inspirerende kuver. Jeg var kjempe flink til å brette kurver som ungdom, men som du sier glanspapir kurene har jo ikke vært så pop i det siste - kanskje på tide å ta opp igjen hobbyen. Superduper blogg med mye artig inspirasjon. Takk!

    SvarSlett
  10. Kjempesøte julekorgar:) Slike laga vi mange av i barndommen - av glanspapir, sjølvsagt;) Glanspapir og lukta av RX-lim får fram slike gode følelsar i meg, eg elska å lage ting også då eg var lita!
    God seinkveld og fin onsdag til deg:)

    SvarSlett
  11. Helt nydelig, tusen takk for tonnevis med inspirasjon i innleggene under her! Utrolig herlig å titte innom her som alltid. Liker denne tiden så utrolig godt og kjenner inspirasjonen fra tærne og opp ;-) Og det på tross av eksamenslesing og alle de mindre artige tingene som må gjøres i denne førjulstiden. Viktig med kreaprosjekter og kos rundt bordet på ettermiddagene! Fortsatt fin uke til deg, Kaspara!!

    SvarSlett
  12. Så kule!!! Artig at du bringer nytt liv til gamle "tradisjoner" :)

    Ha en fin kveld!

    Klem fra Nina
    http://drommevillaen.blogg.no

    SvarSlett